Методології наукових досліджень

(Базова дисципліна)

Загальна кількість кредитів – 5.

Форми навчального процесу – лекції, практичні заняття з використанням інформаційних технологій.

Форма підсумкового контролю – екзамен.

Загальний опис навчальної дисципліни

Дисципліна надає студенту сучасні теоретичні знання та практичні технології для підготовки якісних магістерських і дисертаційних робіт на основі системного, творчого мислення в науці, а також забезпечує набуття навичок ефективної роботи в подальшій науковій, професійній, суспільній діяльності.
Мета дисципліни вивчення та практичне опанування основ методології наукових досліджень, набуття достатнього рівня теоретичних знань та практичних вмінь в проведенні наукових досліджень та їх ефективної організації, підготовці та оприлюднення результатів магістерських та дисертаційних наукових результатів у вигляді наукових праць, доповідей на конференціях, впровадження результатів наукових розробок в практичні, реальні бізнес-проекти та стартапи, навчальні процеси в університеті.
Предмет дисципліни процеси проведення наукових досліджень в їх різноманітних формах, проявах та напрямках, функціонування та користування методологічним апаратом наукових досліджень та основними їх базовими поняттями, термінами, інструментами, прийомами та засобами, набуття знань про принципи організації та здійснення науково-дослідної діяльності в Європі і світі в умовах глобалізації та інформаційних технологій.
Завдання дисципліни набуття знань та опрацювання практичних навичок з основ методології, організації, управління, фінансування наукових досліджень в обсязі, достатньому для використання в професійній діяльності в галузі економічних та інформаційних систем, комп’ютерних технологій, забезпечення ґрунтовної теоретичної та практичної підготовки фахівців-магістрантів, з питань бізнесової, науково-технічної, раціоналізаторської та винахідницької діяльності в умовах конкурентного ринкового економічного середовища, глобалізації, інтеграції економіки та інформаційних технологій.

Вміння, що набувають студенти протягом вивчення навчальної дисципліни

Після успішного вивчення навчальної дисципліни студент має вміти:

  • застосовувати основні інструменти та навички проведення наукових досліджень в їх різноманітних формах, проявах та напрямках;
  • користуватися відповідним методологічним апаратом та основними поняттями, термінами, інструментами, прийомами і засобами;
  • визначати та використовувати принципи і тенденції організації та функціонування науково-дослідної діяльності в світі в умовах конкурентного глобалізованого соціально-економічного середовища та інформаційних технологій;
  • застосовувати засвоєні прийоми і технології для самостійної підготовки якісних магістерських робіт достатнього наукового рівня.
Компетентності, отримані студентом після вивчення дисципліни

Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:

  • здатність використовувати загальні методології наукових досліджень в галузі інформаційних технологій, економіко-математичного моделювання;
  • здатність до підготовки, друкування, оприлюднення результатів науково-дослідницької діяльності в друкованих виданнях, на наукових конференціях, в Інтернеті, у вигляді дисертацій різного рівня складності;
  • здатність обирати засоби та шляхи пошуку, отримання і використання наукової та технічної інформації з різноманітних джерел в умовах глобалізації на основі застосування сучасних технологій;
  • здатність застосовувати методологічні, організаційні, методичні основи, засоби та практичні прийоми підготовки магістерської випускної кваліфікаційної роботи та окремих її складових й елементів.
Список літератури

Тема 1. Теоретичні основи, загальні поняття науки та наукового мислення.

Тема 2. Основні категорії науки.

Тема 3. Сутність наукових досліджень та основи дослідницької роботи.

Тема 4. Технологія роботи з науковою літературою.

Тема 5. Представлення та публікація результатів наукових досліджень.

Тема 6. Системність наукових досліджень та наукового мислення.

Тема 7. Наукова творчість та евристичні складові науки.

Тема 8. Понятійний апарат наукових досліджень.

Тема 9. Основні підходи та методи наукових досліджень.

Тема 10. Моделі та методи моделювання.

Тема 11. Методи теоретичних та емпіричних досліджень.

Тема 12. Особливості, інструменти, засоби математичного та комп’ютерного моделювання економічних, суспільних, соціальних процесів.

Вміння, що набувають студенти протягом вивчення навчальної дисципліни
  1. Дорохов О.В. Програма навчальної дисципліни «Основи наукових досліджень» з підготовки магістрів напряму підготовки 6.050101 "Комп’ютерні науки" спеціальність 8.05010101 “Інформаційні управляючі системи та технології” Х. : ХНЕУ, 2014.
  2. Доронина, М. С. Технология социально-экономических научных исследований (схемы и примеры). НАН України, Науч. – исслед. центр индустр. пробл. – Х. : ИНЖЭК, 2013.
  3. Степанов В.П., Борозенець О.І., Гороховатський О.В., Передрій О.О., Сукачова О.В., Шило С.Г. Організація відеоконференцій у навчальному процесі: монографія / за заг. ред. В.С. Пономаренка. Х. : ХНЕУ, 2012.
  4. Отенко, І. П. Основи наукових досліджень: конспект лекцій. Х. : ХНЕУ, 2012.
  5. Мокін Б. І., Мокін О. Б. Методологія та організація наукових досліджень: навчальний посібник. Вінниця : ВНТУ, 2014